وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

مرکز خدمات فولاد ایران 1 / 06 / 1390

 مرکز خدمات فولاد ایران 1 / 06 / 1390

افریقا قطب تولید سنگ آهن خواهد شد؟- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- افریقا در بازار سنگ آهن به عنوان قطب عرضه در آینده به حساب می آید. احتمالا تا سال 2020 عرضه جهانی آن افزایش می یابد البته اگر مشکلات سیاسی و زیر ساختی آن رفع شود.
بازار سنگ آهن دومین بازار کالایی با ارزشی بیش از 150 میلیارد دلار است. افریقا با این که 20 درصد ذخایر این کالا را دارد تنها سهم 2 درصدی از معاملات آن را به خود اختصاص داده است. بسیاری امیدوارند با توجه به قیمت خوب سنگ آهن سرمایه گذاری ها در این قاره افزایش یابد. انتظار می رود  چین بیش از این برای تامین نیاز سنگ آهن خود به افریقا روی آورد . شرکت های چینی بیشتری بر روی معادن سنگ آهن افریقا سرمایه گذاری کرده اند.
شرکت های معدنی بزرگی چون واله و ریو تینتو پروژه های معدنی در افریقا دارند . در حال حاضر برزیل و استرالیا عرضه کنندگان اصلی هستند و افریقای جنوبی تنها کشور افریقایی صادر کننده مهم است و 89 درصد کل تولید این قاره را در دست دارد.
تا سال 2020 پروژه های معدنی افریقا تنها 5 درصد از رشد 47 درصدی تقاضای جهان را تامین می کند. گرچه پتانسیل رشد در این قاره وجود دارد ولی چالش های موجود اجازه نمی دهد.

تا سال 2025 انتظار می رود افریقا بتواند 200 میلیون تن در سال به سنگ آهن تولیدی خود بیفزاید.


بازار سنگ آهن- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- شاخص قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد پلاتس 75 سنت بالا رفته به 179 دلار و 50 سنت هر تن خشک سی اف آر چین رسیده است. بارش شدید باران در شمال چین عرضه داخلی را مختل کرده و خریداران چینی توجه بیشتری به بازار نقدی دارند. در حال حاضر چینی ها حاضرند برای سنگ آهن پول بیشتری بدهند چون هنوز حاشیه سود جزیی دارند و انتظار می رود در ماه سپتامبر فروش بهتری داشته باشند.
همچنین شاخص قیمت استیل ایندکس 177 دلار و 30 سنت ثبت شده است. قیمت سنگ آهن کنسانتره در بازار داخلی چین نیز به دلیل کمبود عرضه بالا رفته است.

از طرفی برخی انتظار دارند با محدودیت اعطای اعتبارات در چین تقاضای سنگ آهن کاهش یابد و بر قیمت آن تاثیر بگذارد.


کنترل تورم و تاثیر آن بر تقاضای سنگ آهن چین- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- تلاش های دولت چین برای مقابله  با تورم موجب شده تا تقاضای سنگ آهن استرالیا که یکی از کالاهای اساسی صادراتی این کشور است کاهش یابد. چین امسال در ماه جولای نرخ تورم 5/6 درصدی داشت که در 3 سال گذشته بی سابقه بوده است و حال در تلاش است این مشکل را حل کند.
محدود سازی اعطای اعتبارات در این بین بر تقاضای سنگ آهن استرالیا تاثیراتی خواهد گذاشت. ظاهرا فولادسازان چینی نسبت به خرید های آینده تردید هایی دارند و فعلا روند بازار تغییری نکرده تنها جو موجود تغییر داشته است. سنگ آهن با ارزشترین کالای صادراتی استرالیاست و انتظار می رود امسال 65 میلیارد و 300 میلیون دلار برای این کشور درآمد ایجاد کند. چین و هند خریداران اصلی هستند و تا سال 2014 تقاضا را خیلی بالا نگه خواهند داشت. شاید یک نشانه هشدار دهنده این باشد که قیمت سنگ آهن دیگر در اوج نیست.

البته زمانی که تورم در چین کنترل شود تقاضای سنگ آهن به سرعت افزایش خواهد یافت.


بازار قراضه آلمان- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- در ماه جاری میلادی بازار قراضه آلمان در سکوت بوده ، عرضه و تقاضا توازن دارند و رکود تابستانی پا برجاست. قیمت ها 5 یورو در هر تن افت داشته است.

خریداران ترک از بازار خارج شده اند. قابل ذکر است ترک ها برای تولید سپتامبر نیازمند یک میلیون و 100 هزار تن قراضه هستند. حال اگر برای تامین این نیاز به بازار مرکز اروپا روی آورند بر قیمت های منطقه تاثیر زیادی خواهد گذاشت.


بازار قراضه چین در ثبات- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- هفته اخیر قیمت قراضه در اکثر نقاط چین با ثبات بوده و انتظار می رود این روند تا پایان آگوست ادامه داشته باشد. تا زمانی که روند بازار فولاد چین روشن شود بازار قراضه در ثبات خواهد بود.
اغلب کارخانه ها قیمت خرید قراضه را ثابت نگه داشته اند چون موجودی کافی دارند. چون قیمت بیلت به ثبات رسیده قراضه دلیلی برای رشد قیمت ندارد.

قیمت فعلی در بازار نقدی چین برای قراضه سنگین 594 تا 602 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.


افزایش قیمت میلگرد صادراتی ترکیه- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- تولید کنندگان مقاطع ترکیه در اوایل سپتامبر قبل از افزایش تقاضای بازار پس از اتمام ماه رمضان، برنامه تعمیرات را به پایان رسانده تولید را افزایش می دهند تا جوابگوی افزایش تقاضا باشند. عراق که همیشه خواستار میلگرد ترکیه بوده انتظار می رود در تناژ بالا خرید کند و کارخانه های شمال ترکیه نیز برآورد کرده اند خریداران افریقای شمالی و خاور میانه مجددا وارد بازار شوند.
قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی ترکیه 720 تا 730 دلار فوب برای تولید اکتبر است و کارخانه ها بخش اعظم تولید سپتامبر را در 705 تا 710 دلار فوب پیش فروش کرده اند. تولید کننده ای در جنوب ترکیه قیمت خود را برای فروش به عراقی ها به 740 تا 745 دلار درب کارخانه رسانده است.

برآورد موسسه پلاتس برای میلگرد صادراتی ترکیه 5 دلار بالا رفته به 715 دلار فوب رسیده است. برخی از خریداران که در 720 دلار فوب قیمت پیشنهادی دریافت کرده اند حاضرند در 710 دلار معامله کنند.


آرامش بازار ورق گرم- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- اکثر خریداران ورق گرم سیاست صبر و انتظار را ادامه می دهند که یک علت مسئله توقف معاملات در خاور میانه و بخش دیگر رکود ماه رمضان است. قیمت ورق گرم در خاور میانه 720 تا 730 دلار پیشنهاد می شود. اما بازار آنچنان آرام است که حتی اگر قیمت را بیش از این پایین بیاورند باز هم به افزایش تقاضا کمکی نخواهد کرد.
البته خرید های قبل از ماه رمضان هم آنچنان زیاد نبود از این رو اکثر دست اندر کاران بازار پیش بینی می کنند که بعد از ماه رمضان به علت افت موجودی انبار ها، تقاضا افزایش پیدا کند.

با توجه به بحران اقتصادی در امریکا و اروپا بعید است قیمت ها افزایش زیادی داشته باشد. در امریکا قیمت ورق گرم کاهش داشته و به نظر می رسد که به کف رسیده  است. در حال حاضر تولید کنندگان ژاپنی بازار بخصوصی را برای صادرات هدف نگرفته اند باید صبر کرد تا ماه رمضان به پایان برسد و شاید تحرکی در بازار ها بعد از رمضان دیده شود.


ورق گالوانیزه در خاور دور زیر 800 دلار- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- تقاضای ورق گالوانیزه در خاور دور معمولا فصل آخر سال رونق خواهد داشت. در حال حاضر قیمت ورق گالوانیزه فوب بنادر خاور دور 770 تا 780 دلار پیشنهاد می شود و به نظر می رسد که قیمت به کف خود رسیده است. درخواست هایی کمابیش از تجار چینی دریافت می شود اما حداکثر قیمت 780 دلار فوب بوده است. ظاهرا عامل اصلی کاهش قیمت ورق گالوانیزه، صادرات مازاد عرضه ورق روغنی از طرف کارخانه های چینی بوده است. این در حالی است که موجودی ورق گرم در انبار ها کاهش یافته است.
درخواست های اندونزی در حال حاضر خیلی پایین آمده است. یک علت آن بررسی مسائل آنتی دامپینگ از طرف دولت این کشور است. در فیلیپین قیمت محصولات وارداتی آنقدر کاهش پیدا کرده که بعضی از کارخانه ها به جای تولید این کالا، ترجیح می دهند ورق گالوانیزه را وارد کرده و پس از کرکره کردن به نام محصول خود بفروشند. اما در این شرایط آرام آرام کارخانه های عرضه کننده در منطقه بخصوص کره ای ها به دنبال افزایش قیمت خود هستند. به خصوص که با افت ارزش دلار صادرات در این قیمت ها به صرفه نیست.

درست است که فصل آینده فصل تقاضاست ولی مشخص نیست که قیمت ها تا چه حد بهبود خواهد یافت.


بازار فولاد سی آی اس- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت میلگرد در بازار سی آی اس 15 تا 20 دلار در هر تن افت نموده  و قیمت پیشنهادی اوکراینی ها 700 دلار فوب دریای سیاه  است چرا که در ماه رمضان تقاضا کاهش می یابد. در هر حال قیمت بیلت قوی مانده 665 تا 670 دلار فوب دریای سیاه است.
قابل ذکر است در 7 ماه نخست سال صادرات محصولات نیمه تمام 24 درصد افت داشته به 7 میلیون و 170 هزار تن رسید.

در ماه جولای صادرات محصولات نیمه تمام روسیه 30 درصد افت داشته به 843 هزار تن رسید که نسبت به سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.


بازار ورق چین- 01/ 06/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- کارخانه آنگانگ در شمال چین به دنبال بائو استیل و ووهان استیل  قیمت ورق گرم و سرد خود را به ترتیب 13 تا 16 و 19 دلار بالا برد. افزایش قیمت این سه کارخانه لیدر برای قیمت های سپتامبر به منزله صعودی بودن روند بازار در ماه سپتامبر است.
گرچه هنوز تقاضا در بازار نقدی ضعیف است به نظر فعلان بازار سیاست قیمت گذاری کارخانه ها از بهبود تقاضا در آینده نزدیک خبر می دهد.
قیمت فعلی ورق گرم در بازار نقدی چین 756 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است و ورق سرد 837 تا 840 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است که 5 تا 7 دلار رشد داشته است.

با این حال تجار بعید می دانند قیمت ها در آگوست بیش  از این تغییر کند چون تقاضا نیست. اغلب تجار به ماه سپتامبر که تقاضا با پایان یافتن تعطیلات تابستانی بهبود یابد امیدوارند.


مرکز خدمات فولاد ایران