وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

فروش 135 هزار تن فولاد دولتی بدون تغییر قیمت

 گروه بورس کالا – منیژه حیاتی: معاملات رینگ فولاد بورس کالا با فروش 134 هزارو 640 تن میلگرد و تیرآهن ذوب آهن و 1820 تن میلگرد این شرکت و 500 تن کلاف 8 فولاد یزد به پایان رسید.

همزمان با به اوج رسیدن رکود بازار آهن، در رینگ فولاد صورت گرفت

فروش 135 هزار تن فولاد دولتی بدون تغییر قیمت

عکس: آکو سالمی
http://www.steels-ne.ws/Bazarahan/Photo-gallery/MiniGal%20Nano%200.3.5/photos/1312845758.jpg فروش قابل توجه سبد مخلوط ذوب‌آهن باعث شد تا محدود تقاضاهای موجود در بازار جذب این کالا شده و در نتیجه معامله دیگر کالاهای عرضه شده از سوی فولاد سازان بدون خریدار باقی بماند. با توجه به اینکه سبد عرضه شده از سوی ذوب‌آهن مربوط به پایان شهریور ماه است و برخی پیش بینی‌ها از احتمال تحرک بازار آهن پس از ماه رمضان در منطقه حکایت دارد و از آنجا که احتمال دارد این موضوع با افزایش قیمت‌ها در بازارهای دیگر به دلیل کاهش عرضه بیلت همزمان شود در نتیجه برخی خریداران ترجیح دادند خرید خود را با نرخ‌های این روز انجام دهند تا سود مناسب را داشته باشند، اما خریدها همچنان با احتیاط انجام شده و این موضوع باعث شد
تا خرید محصولات دیگر در بورس به نتیجه نرسد.
در کنار پیش‌بینی‌های مثبت که در سطح بسیار ضعیفی مطرح می‌شود، واقعیت حاکم بر بازار این است که نبود اطلاعات مشخص در بازار و از آینده، سردرگمی‌معامله گران را بیشتر از قبل کرده و نه تنها اطلاع و پیش‌بینی مشخصی از آینده وجود ندارد، بلکه حتی برخی معتقدند اصولا اطلاعی هم در بازار نیست که بتوان براساس آن تصمیم‌گیری کرد، چراکه تقاضایی از خریداران عمده در بازار نیست و معاملات بیلت نیز در حد محدودی انجام می‌شود و نبود این اطلاعات و عدم امکان این موضوع که خریداران با کنار هم گذاشتن این موارد بتوانند به خرید یا فروش اقدام کنند، بازار را با شرایط سکون، اما در عین حال پیچیده‌ای مواجه کرده است.
این موضوع با انتشار اخبار ضدونقیض از احتمال آزاد گذاشتن قیمت‌ها و سپس محقق نشدن این موضوع شدت بیشتری گرفته به خصوص در مورد بازار ورق و اصولا تصمیم‌های ضدو نقیض در مورد بازار که از یک سو گفته می‌شود سقف قیمت ورق برداشته می‌شود و پس از یک روز با این موضوع موافقت نمی‌شود و همزمان با آن معامله میلگرد 840 تومانی نیز در بورس حذف می‌شود که اوج این تصمیم‌ها هفته گذشته و در جریان عرضه‌های روز یکشنبه و دوشنبه بود. ضمن اینکه عرضه‌های این هفته ورق نیز به روال سابق و به روش فروش 110 تن به هر کد انجام خواهد شد.
به عقیده بسیاری از معامله‌گران تنها راه بازگرداندن نقدینگی به این بازار آزاد گذاشتن قیمت‌ها است و در غیراین صورت معاملات خصوصی‌ها در همین حد تا یک‌ماه آینده باقی می‌ماند و فروش دولتی‌ها نیز محدود به معاملات از قبل توافق شده خواهد ماند. کما اینکه حتی در حال حاضر هم معامله‌گران فروش فولادسازان خصوصی را نیز تنها به دلیل انتقال معاملات خارج از بورس شرکت‌ها به داخل بورس می‌دانند که باعث شده فروشنده‌ها تنها با انتقال خریدهای خارج از بورس خود به این بازار بتوانند مقداری کالا در بورس به فروش برسانند. در مجموع دیروز سبد میلگرد 12 تا 25 ذوب‌آهن با روش آلیاژی برای 30 شهریور ماه 1820 تن معامله شد. سبد میلگرد و تیرآهن 882 تومانی این شرکت نیز با نرخ 134 هزارو 640 تن معامله شد. کلاف 8 فولاد یزد نیز با نرخ 845 تومان 500 تن فروش
رفت.
اما محصول دیگر شرکت‌ها از جمله فولاد ابهر، البرزغرب، فولادکویر، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان، فولاد نطنز و البرز تاکستان فروخته نشد.

 

روزنامه دنیای اقتصاد