وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

واگذاری معدن مهدی آباد به بانک صادرات صحت ندارد

 زمانی که بخش خصوصی حدود سه میلیون تن ظرفیت برای تولید فولاد در کشور ایجاد کند، جشن خودکفایی تولید را برگزار می کنیم.


سرپرست ایمیدرو در پاسخ به ایلنا:

واگذاری معدن مهدی آباد به بانک صادرات صحت ندارد

ایلنا:سرپرست ایمیدرو در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر واگذاری معدن مهدی آباد به بانک صادرات گفت: من اصلا نمی دانم چرا چنین خبری منتشر شده، هیچ توافقی در این خصوص صورت نگرفته و واگذاری اعمال نشده است.
به گزارش خبرنگارایلنا، مسعود سمیعی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اخبار منتشر شده اخیر در خصوص واگذاری حق بهره برداری معدن مهدی آباد به عنوان یکی از مهمترین معادن سرب و روی کشور به بانک صادرات افزود: من اصلا نمی دانم چرا چنین خبری منتشر شده است، در این خصوص بانک صادرات آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در این معدن اعلام کرده اما هیچ توافقی در این خصوص صورت نگرفته و واگذاری اعمال نشده است.
وی که در نشست خبری با محوریت موضوع ادغام وزارت صنایع و معادن و بازرگانی برگزار شده بود سخن می گفت در ادامه اظهارداشت: این ادغام با نگاه به بازارهای داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی شکل گرفته که برمبنای آن قرار است سازمان های توسعه ای پررنگ تر از گذشته در بدنه وزارتخانه جدید حضور یابند.
سرپرست سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: برنامه ما این است که پس از ادغام نهایی دو وزارتخانه، اساسنامه سازمان های توسعه ای را با هدف رفع موانع و مشکلات قانونی، اصلاح کرده و تغییر دهیم. این تغییرات در ایمیدرو از حوزه اکتشافات تا قوانین مربوط به توزیع محصولات در بازار اعمال خواهد شد.
وی در خصوص مباحث مطرح شده مبنی بر جلوگیری از صادرات محصولات فولادی گفت: در حال حاضر ما در برخی محصولات تولیدی در داخل کشور با صنایع پایین دستی توازن نداریم. شرکت فولاد مبارکه با تولید 5/2 میلیون تن انواع ورق صنعتی برنامه دارد که این میزان را به حدود 11/5 میلیون تن برساند.
سمیعی نژاد با اذعان به اینکه برخی کارخانجات تولیدی وجود دارند که در تامین نیاز آنها مقداری مشکل وجود دارد، افزود: براساس سیاست های کشور در برخی شرایط به دلیل تامین نیاز صنایع پایین دستی و در جهت حمایت از تولید داخلی، از صادرات جلوگیری می شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات سرب و روی از ترکیه در حالی که کشور ما از منابع زیادی در این حوزه برخوردار است، تصریح کرد: اخیرا مقداری کنستانتره سرب و روی توسط یک واحد تولیدکننده براساس معیار مورد مصرفش وارد کشور شده است. باتوجه به احداث کارخانجات جدید، بخش خصوصی در برخی موارد تعهد می کند که سرب و روی د با معیار مورد نظرش را وارد کند. این امر هیچ تقابلی با برداشت از منابع داخلی ندارد.
سرپرست ایمیدرو در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف سناریوی خودکفایی در تولید فولاد اذعان کرد: براساس اهداف تعریف شده، ایران با رسیدن به مرز ظرفیت تولیدی 23 میلیون تن در تولید فولاد به خودکفایی می رسد. طبق این هدف حدود چهار میلیون تن از 23 میلیون تن ظرفیت تولیدی باید توسط بخش خصوصی صورت بگیرد که تاکنون این بخش نتوانسته سرمایه گذاری های خود در این حوزه را تکمیل کند.
سمیعی نژاد با اشابه به اینکه بخش دولتی ایجاد ظرفیت تولید فولاد در کشور را دنبال می کند، اظهار داشت: زمانی که بخش خصوصی حدود سه میلیون تن ظرفیت برای تولید فولاد در کشور ایجاد کند، جشن خودکفایی تولید را برگزار می کنیم.

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص طرح فروش فولاد هرمزگان اعلام کرد: این پول در خزانه دولت قرار گرفت و دولت نحوه هزینه آن را مشخص کرد. براین اساس معین شد که بخشی از این مبالغ برای توسعه طرح های ایمیدرو اختصاص یافته و بخشی هم در قالب بسته های حمایتی در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد.


خبرگزاری کار ایران - ایلنا