وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

رکود در بازار مواد اولیه فولاد شدت گرفت

قیمت مواد اولیه‌ای که در تولید فولاد به کار می‌رود در هفته گذشته از روند تقریبا ثابتی برخوردار بوده و در مقایسه با قیمت هفته قبل افت جزئی گزارش شده است.


چشم بازار مواد اولیه به خرید بازرگانان ترکیه دوخته شد

رکود در بازار مواد اولیه فولاد شدت گرفت

به گزارش سایت سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن، قیمت معاملاتی آهن قراضه HMS1&2(80:20) در هفته مورد بررسی معادل 444-439 دلار/تن، فوب گزارش شده است، در حالی که قیمت هفته ماقبل معادل 445-440 دلار/تن، فوب بوده است. همچنین قیمت آهن قراضه HMS1&2(70:30) وShredded در هفته گذشته به ترتیب بالغ بر 429-424 دلار/تن و 449-444 دلار/تن، فوب روتردام گزارش شده است که در مقایسه با هفته گذشته، تغییری نداشته است.

جو آرام و تقریبا باثباتی بر بازارهای جهانی آهن قراضه حاکم بوده است و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که از میزان تقاضای خرید تعدادی از کشورهای واردکننده در هفته مزبور تا حدودی کاسته شده است. همچنان بعضی از فعالان بازار با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و احتمال کاهش تقاضای خرید ترکیه، بر این عقیده اند که درصورت تداوم افت تقاضای خرید آنها، قیمت آهن قراضه نیز تحت تاثیر قرار خواهدگرفت.


هر چند برخی دیگر از تحلیلگران اظهار می‌دارند که با توجه به تقویت بازار میلگرد به ویژه در بازار داخلی ترکیه و افزایش حاشیه سود تولیدکنندگان، این احتمال نیز وجود دارد که خریداران ترکیه به فعالیت خود در بازار خرید ادامه دهند. به همین دلیل تعدادی از عرضه‌کنندگان آهن قراضه با مثبت ارزیابی کردن چشم‌انداز بازار، بعضا در حال افزایش قیمت‌های پیشنهادی خود هستند.

بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد، در هفته مورد بررسی قیمت معاملاتی آهن قراضه وارداتی این کشور از روند صعودی در مقایسه با هفته گذشته برخوردار بوده است. علیرغم افت نسبی فعالیت خرید آهن قراضه از سوی کارخانجات فولادی ترکیه، در هفته مورد بررسی بازار آهن قراضه شاهد رشد قیمت بوده است. افزایش تقاضا و قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه و بهبود حاشیه سود فولادسازان، این جو را تقویت کرده است که کارخانجات فولادی به خرید آهن قراضه خود ادامه خواهند داد و توانایی پرداخت قیمت‌های بالاتر را دارند. قیمت وارداتی آهن قراضه HMS1&2(80:20) توسط ترکیه در هفته مورد بررسی، معادل 475-470 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است، درحالی که قیمت در هفته گذشته معادل 469-464 دلار/تن، سی‌اف‌آر بوده است. قیمت معاملاتی آهن قراضه Shredded نیز بالغ بر 480-475 دلار/تن، سی‌اف‌آر ترکیه اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود شش دلار/تن افزایش داشته است. در حال حاضر فاصله قیمتی میلگرد در بازار داخلی ترکیه و بازارهای صادراتی افزایش یافته است و بعضی از منابع بازار معتقدند که تداوم خرید آهن قراضه توسط ترکیه‌ای‌ها مستلزم تقویت تقاضای میلگرد در بازارهای صادراتی است و بهبود بازار داخلی میلگرد به تنهایی موجب تداوم خرید آهن قراضه با حجم بالا نخواهد شد و در این‌صورت احتمال رشد قیمت آهن قراضه نیز ضعیف خواهد بود.


در بخش صادرات آمریکا، آخرین قیمت صادراتی آهن قراضهHMS1&2(80:20) وShredded آمریکا در هفته مورد بررسی، به ترتیب 445-440 دلار/تن و 450-445 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به قیمت هفته گذشته حدود 5 دلار/تن رشد داشته است. طی چند هفته اخیر به دلیل افزایش قیمت و بهبود نسبی تقاضا برای محصولات فولادی و در نتیجه رشد تقاضا برای آهن قراضه از سوی تعدادی از کشورها از قبیل ترکیه، مصر و برخی از کشورهای آسیایی حجم صادرات آهن قراضه آمریکا نیز افزایش داشته است. به دنبال تقویت مجدد ارزش یورو در برابر دلار، انتظار قبلی افت قیمت آهن قراضه اروپا، محقق نشده است. هر چند اخباری در خصوص صدور آهن قراضه A3 از روسیه به ترکیه به قیمت 466 دلار/تن، سی‌اف‌آر در بازار شنیده شده است.


در بازار داخلی چین، در هفته مورد بررسی قیمت آهن قراضه در برخی از مناطق این کشور دارای روند صعودی جزئی بوده است. متوسط قیمت آهن قراضه در بازار داخلی این کشور در هفته مزبور معادل 3658 یوآن/تن (566 دلار/تن) گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 8 یوآن/تن افزایش داشته است. در بخش واردات، آخرین قیمت پیشنهادی آهن قراضه HMS1&2(80:20) و Shredded آمریکا به مقصد چین و تعدادی از کشورهای آسیایی در هفته مورد بررسی بالغ بر 500-490 دلار/تن، سی‌اف‌آر بوده است که نسبت به هفته قبل حدود 5 دلار/تن افزایش داشته است. قیمت آهن قراضهHMS1&2(80:20)، حمل با کانتینر، نیز معادل 480-470 دلار/تن، سی‌اف‌آر کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل معادل 15-10 دلار/تن رشد داشته است. اخبار منتشره نشان می‌دهد که در میان کشورهای آسیایی، تقاضای خرید آهن قراضه از سوی کشور مالزی قوی است و تقاضای سایر کشورهای منطقه چندان قوی نیست.


سیاست صبر و انتظار در بازار سنگ‌آهن


در هفته مورد گذشته، قیمت معامله شده spot (نقدی - تک‌محموله‌ای) سنگ‌آهن وارداتی چین از هند در بازار اسپات پس از دو هفته رشد متوالی در هفته مورد بررسی، روند باثباتی به‌خود گرفت. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کارخانجات فولادی چین موجودی انبار خود را به سطح مورد نظر رسانده و فعالیت خرید ذخیره‌سازی آنها متوقف شده است و تنها تعداد معدودی از فولادسازان در حال خرید برای ذخیره‌سازی هستند.


با وجود افت تقاضای خرید سنگ‌آهن در هفته مزبور، قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد قیمت میلگرد و محدودیت عرضه سنگ‌آهن از سوی هند، کاهش نیافت. متوسط قیمت (معامله‌شده) نقدی (spot) سنگ‌آهن ریزدانه صادراتی هند با عیار5/63 درصد برمبنای سی‌اف‌آر بنادر چین، عمدتا 183-182 دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری گزارش نشده است و قیمت‌های جدید پیشنهادی در بازار نیز معادل 183-182 دلار/تن گزارش شده است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که خریداران در مقابل قیمت‌های پیشنهادی بالاتر از 181 دلار/تن از خود مقاومت نشان می‌دهند و با توجه به عدم اطمینان نسبت به چشم‌انداز آتی بازار، اغلب خریداران سنگ‌آهن در چین سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند.


در خصوص تغییرات قیمت سنگ‌آهن در هفته‌های پیش رو اتفاق نظر در میان فعالان بازار وجود ندارد. هر چند اغلب آنها معتقد هستند که در صورت وجود نوسان، شدت تغییرات زیاد نخواهد بود. موجودی سنگ‌آهن در بنادر عمده چین، حدود 38/95 میلیون تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل افزایش داشته است. در هفته مورد بررسی، آخرین قیمت سنگ‌آهن هندی با عیار 5/63 درصد، در بازار داخلی چین (Qingdao) با احتساب 13 درصد مالیات، 206 دلار/ تن، سنگ‌آهن 62 درصد استرالیا، 196 دلار/ تن و سنگ‌آهن 67-66 درصد برزیل،227 دلار/تن اعلام شده است که قیمت انواع سنگ‌آهن در مقایسه با هفته قبل تغییر چندانی نداشته است. آخرین نرخ کرایه حمل از برزیل، استرالیا و هند به مقصد بنادر چین به ترتیب 75/19 دلار/تن، 00/8 دلار/تن و 9/12 دلار/تن اعلام شده است. آخرین قیمت گندله (عیار66-65 درصد) وارداتی چین معادل 192-185 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است.


کاهش قیمت کک در چین


در هفته مورد بررسی قیمت کک نیز همانند چندین هفته گذشته، در اغلب مناطق چین دارای روند باثباتی بوده است. قیمت کک متالورژی (گرید2) در مناطق مختلف این کشور، 1800 تا 2050 یوآن/تن (318-279 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است.

قیمت کک متالورژی صادراتی چین (خاکستر 5/12 درصد) معادل 500-490 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به قیمت قبلی کاهش نشان می‌دهد.


آخرین قیمت زغال‌سنگ کک شو صادراتی استرالیا معادل 306-304 دلار/تن، فوب گزارش شده است.


http://www.steels-ne.ws/Bazarahan/Photo-gallery/MiniGal%20Nano%200.3.5/photos/1311719154.jpg


روزنامه دنیای اقتصاد