وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

واحدهای تولید فولاد ملزم به عرضه محصولات خود در بورس شدند

 سخنگوی وزارت بازرگانی گفت: کلیه واحدهای تولید فولاد ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا شدند.
به گزارش سرویس اقتصادی برنا، "سیدعلیرضا شجاعی" با اشاره به بازگشت آرامش به بازار فولاد و کوتاه شدن دست اخلالگران بازار در روزهای اخیر، اظهارداشت: طبق تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در جلسه کارگروه کنترل بازار که از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده، کلیه واحدهای تولید فولاد ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا شده و در غیر این صورت قیمت فروش کالا در بازار حداکثر در سقف قیمت بورس محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نیز مکلف است خطوط اعتباری ارزی ریفاینانس کوتاه‎مدت یک ساله را برای واردات شمش و مقاطع فولادی مورد نیاز کشور به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص دهد.
به گفته شجاعی، در این تکلیف بانک مرکزی، اشخاص حقیقی و حقوقی معرفی‎شده از سوی وزارتخانه‎های مصرف‎کننده عمده فولاد مانند وزارت راه و شهرسازی، نفت و نیرو، در اولویت اختصاص اعتبار ارزی قرار خواهند گرفت.
مشاور وزیر بازرگانی تاکید کرد: از طرف دیگر نیز به منظور همسو کردن سازوکار بورس کالا در عرضه و مبادلات محصولات فولادی با سیاست‎ها و برنامه‎های تنظیم بازار، کلیه خریداران موظفند یک روز قبل از خرید محصولات فولادی در بورس کالا، نسبت به واریز صد درصد وجوه کالای مورد معامله اقدام نمایند.
وی با اشاره به اینکه بورس کالا موظف است عرضه فولاد و محصولات فولادی را صرفا به اشخاص حقوقی محدود نمایند، اظهار داشت: البته این اشخاص حقوقی باید اطلاعات و مشخصات خود را در اختیار سازمان حمایت مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان قرار داده باشند.
سخنگوی وزارت بازرگانی تصریح کرد: از طرفی بورس کالا موظف شد به منظور تامین درخواست مصرف‎کنندگان واقعی، سقف میزان خرید و سبدهای عرضه محصولات فولادی مورد نیازمتقاضیان را با هماهنگی وزارتخانه‎های بازرگانی و صنایع و معادن تعیین کند.

شجاعی افزود: عرضه محصولات فولادی در بورس کالا تا حدود زیادی تولیدات داخلی را به سمت مصرف‎کنندگان واقعی هدایت کرده و منجر به کوچک کردن سبدهای خرید و حذف آن دسته از خریدارانی که هویت‌شان احراز نمی‌شود، خواهد شد.

وی گفت: این تصمیم کارگروه کنترل بازار، برای تأمین کسری بازار و قطعاً با حفظ منافع کارخانجات فولاد، مهار قیمت و کنترل بازار فولاد و کوتاه کردن دست اخلالگران دربازار این محصول اتخاذ شده است.


خبرگزاری برنا