وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

جولان خصوصی‌ها در بورس کالا

 گروه بورس کالا – منیژه حیاتی: با غیبت عرضه‌های دولتی در بورس کالا، میلگرد 3 شرکت خصوصی روز گذشته در رینگ فولاد با نرخ ثابت معامله شد.


در غیاب فولادسازان بزرگ دولتی نرخ میلگرد ثابت ماند

جولان خصوصی‌ها در بورس کالا

این معاملات در حالی انجام شد که به واسطه قرار داشتن در روزهای پایانی هفته و انتشار اخباری در خصوص پیشنهاد کالاهای وارداتی در بازار با حجم و تنوع بالا، تقاضا کاهش قابل‌توجهی در بازار آزاد پیدا کرده است. پیشنهاد خرید محصولات به حدی کاهش یافته که فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند با نرخ‌های پایین‌تری عرضه کنند تا آن را هر چه زودتر به وجه نقد تبدیل کنند. در عین حال پیش‌بینی مشخصی نیز از میزان دقیق ورود خریدهای عمرانی و عمده به بازار در هفته‌های آینده وجود ندارد. از این‌رو اغلب فروشنده‌ها در ارائه کالا به بازار از یکدیگر پیشی می‌گیرند؛ به طوری که در بازار آزاد نیز میلگرد 5 تا 10 تومان روزانه افت می‌کند، اما عرضه‌های سلف بلندمدت بورس کالا با تقاضای بیشتری در مقایسه با محصولاتی که تحویل نزدیک‌تری دارند مواجه شدند که برخی این موضوع را به پیش‌بینی خریداران از آینده بازار نسبت می‌دهند؛ به خصوص اینکه تغییر سریع در تصمیم‌گیری‌ها از نظر برخی معامله گران خریدهای سلف را کم‌ریسک‌تر از خریدهای نقدی کرده است، ضمن اینکه برخلاف میلگرد تیرآهن همچنان با بازارسازی تجار این کالا همراه است.
گفته می‌شود شرایط داخلی بازار ایران باعث شده تا فروشنده‌های شمش تا حدودی نرخ‌های پیشنهادی خود را کاهش دهند؛ به خصوص اینکه به دلیل مشکلات نقدینگی برخی از واحدهای تولید‌کننده نورد که به دلیل عدم‌هماهنگی نرخ‌های فروششان با هزینه‌ها در ماه‌های قبل ایجاد شده میزان تقاضای آنها نیز از واحدهای تولید‌کننده شمش کاهش یافته است. به عقیده فعالان بازار در حال حاضر مشکل اصلی بازار و رکود حاکم بر آن نبود تقاضای کافی در مقابل حجم تولید است؛ به طوری که تمامی معاملات بازار برخلاف قبل بر محور عرضه‌های ذوب‌آهن در بورس می‌چرخد به این صورت که اگر این شرکت عرضه داشته باشد معاملات رونق می‌گیرد و اگر عرضه نباشد خرید و فروش‌ها محدود می‌شود. فعالان بازار علاوه بر این با استناد به این موضوع بر واقعی نبودن تقاضاهایی که در عرضه‌های ذوب‌آهن اتفاق می‌افتد تاکید کرده و معتقدند بورس توانایی لازم را با حذف این تقاضاها ندارد مگر اینکه همانند سال‌های قبل تعیین سقف قیمت را آزاد گذاشته و زمینه ‌ای را فراهم کند تا قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود؛ چرا که در این شرایط اگر حتی لازم باشد قیمت‌ها در روزهایی که نرخ‌ها کاهشی است در بورس نیز کاهش پیدا کند، این اصلاح به کندی انجام می‌شود.
با توجه به نرخ‌های فعلی، ارزیابی فعالان بازار این است که نرخ‌های بازار آزاد پایین‌تر از هزینه‌های واقعی تولید است و تولیدکنندگان تنها به دلیل نبود نقدینگی کافی حاضر به فروش با نرخ‌های پایین‌تر می‌شوند؛ ضمن اینکه اغلب خریداران، به‌واسطه سیاست‌های متناوبی که این مدت اتخاذ شده، فعلا سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفتند، به خصوص در مورد محصولات فولادسازان خصوصی.
در عین حال یکی از ایراداتی که به عرضه‌های بورس گرفته می‌شود عدم‌عرضه‌های آتی بلندمدت ذوب‌آهن است. به گفته یکی از تجار در حالی که برخی از شرکت‌ها آتی مهر ماه را عرضه می‌کنند بهتر است ذوب‌آهن نیز برای پاسخ دادن به تمامی تقاضاهایی که وارد بازار می‌شود و شفاف شدن میزان خریداران واقعی عرضه‌های سلف بلندمدت داشته باشد.
به گفته کارشناسان بازار در حال حاضر با وجود پیگیری‌های زیاد و حساسیت‌هایی که در مورد راه‌اندازی خطوط نورد‌سازی در کشور وجود دارد، مشکل اصلی بازار فولاد نبود تولید کافی شمش در داخل است. به عقیده آنها راه‌اندازی خطوط محصول نهایی تنها وابستگی بازار داخلی را به بازار‌های خارجی به خصوص واردکننده‌‌های سی‌آی‌اس که عمده واردات شمش را انجام می‌دهند، بیشتر می‌کند.
این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که می‌بینیم در ماه‌های اخیر تعیین قیمت‌ها در بازار شمش سی‌آی‌اس بنابر تحولات بازار ایران تغییر می‌کند که این موضوع میزان تاثیر‌گذاری و اهمیت بازار ایران و در عین حال وابستگی به شمش وارداتی را نشان می‌دهد. به گفته کارشناسان بازار فولاد بهتر است به جای ارائه اعتبار به واردکننده‌های شمش، دولت این وجوه را با هدف راه‌اندازی خطوط تولید شمش و تامین مواد اولیه مورد نیاز آن به کار می‌گرفت. دیروز سبد میلگرد 14 تا 25 گروه ملی با نرخ 840 تومان 400 تن برای 31 تیرماه معامله. سبد میلگرد 18 تا 25 نطنز نیز با نرخ 812 تومان 6600 تن برای 15 مهر ماه عرضه و معامله شد و در زمان مچینگ این کالا 8 هزار تن دیگر فروش رفت. سبد فولاد یزد نیز با نرخ 855 تومان برای 15 شهریور ماه 1400 تن فروخته شد. سبد میلگرد مخلوط گروه ملی نیز با قیمت 860 تومان 1010 تن برای 20 تیرماه فروخته شد. میلگرد کلاف 8 آن نیز با قیمت 880 تومان 800 تن برای 20 تیرماه عرضه و معامله شد. میلگرد صنعتی این شرکت با نرخ 960 تومان 220 تن برای 20 تیرفروش رفت.

روزنامه دنیای اقتصاد