وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

کاهش 12 درصدی قیمت محصولات فولادی

 معاون وزارت صنایع و معادن گفت: بر خلاف افزایش قیمت‌های جهانی صنایع معدنی، تولید محصولات فولادی داخل کشور نسبت به سال گذشته با 12 درصد کاهش قیمت همراه بوده‌ است .
به گزارش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران (شابا)، مسعود سمیعی‌نژاد در خصوص نوسانات قیمت مواد معدنی و فولادی اعلام کرد: تعادل عرضه و تقاضای کالاهای صنعتی مانند فولاد و سیمان که در سبد زندگی مردم مصرف می‌شود و همچنین محصولات معدنی مورد استفاده در کارهای توسعه‌ای در اهداف سیاست‌های دولت قرار گرفت و با توجه به این سیاست‌ها، کالاهای اساسی بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از لحاظ قیمت کنترل شد.

وی با ذکر اینکه بیشترین صنایع مصرف‌کننده انرژی، صنایع سیمان و فولاد هستند، تصریح کرد: در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عده‌ای با ایجاد تقاضای کاذب منجر به افزایش قیمت‌ها به صورت حبابی شدند اما با توجه به سیاست‌های پیش‌بینی شده در ستاد هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های گذشته و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای اجرای این قانون، از افزایش‌های غیرواقعی قیمت‌ها جلوگیری به عمل آمد.

سرپرستی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) افزود: با تغییر ساختار خط تولید، افزایش بهره‌وری و تدوین بسته حمایت از صنایع انرژی بر در وزارت صنایع، توانستیم در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر بازار کنترل داشته و شرایط عرضه و تقاضا را به گونه‌ای منطقی پیش ببریم.

وی ضمن بیان اینکه بالغ بر هشت ماه است که قیمت‌ها ثابت است‌، اظهار داشت: سال گذشته در بازار افزایش قیمت کاذبی ایجاد شد که باتوجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده مبنی براینکه افزایش قیمت‌ها توسط دلالان صورت گرفته و تولید به اندازه نیاز بازار موجود است، قیمت‌ها پایین آمد و بالغ بر هشت ماه است که قیمت‌ها ثابت مانده است.

سمیعی‌نژاد، افزایش برخی از قیمت‌ها را ناشی از رشد قیمت در بازارهای جهانی دانست و گفت: در واحدهای صنعتی و تولیدی داخل هیچ‌گونه افزایش قیمتی مشاهده نشده است. اما با کوچکترین شایعه در بازار، هجوم تقاضا ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما با اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع می‌توان بازار را به سمت ثبات قیمتی هدایت کرد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های پیش‌بینی شده در سرمایه‌گذاری و تامین نیاز کالاهای صنعتی برای سبد مردم، با دوبرابر شدن ظرفیت تولید در سال 89، رشد فزاینده‌ای در تولید صورت گرفت، به گونه‌ای که امروز چیزی به عنوان مشکل در عرضه سیمان وجود نداشته و از 61 میلیون تن سیمان تولید شده درسال گذشته، در حدود 9 میلیون تن آن صادر شد.

وی در رابطه با فولاد گفت: در دو ماهه اول سال گذشته 2 میلیون و 200 هزار تن محصولات فولادی به بازار عرضه شد، درحالی‌که در مدت مشابه امسال تنها حدود 2 میلیون و 700 هزار تن فولاد در بازار بورس جدا از سایر بازارهای داخلی به فروش رسید. براساس تمهیدات صورت گرفته و با توجه به نیاز بازار، تولید فولاد 10 درصد بیش از نیاز بازار برنامه‌ریزی شده است.

سمیعی‌نژاد فصل تابستان را فصل ساخت و ساز و پیک مصرف اعلام کرد و اظهار داشت: اگر مصرف‌کنندگان بتوانند میزان تقاضا و مصرف خود را تنظیم کنند، با توجه به تدابیر اندیشیده شده و دپوی بیش از 500 هزار تن محصولات فولادی در سال گذشته، هیچ کمبود و افزایش قیمتی ایجاد نخواهد شد.


واحد مرکزی خبر