وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

افزایش 140 درصدی صادرات فولاد ایران تا سال 2015

بیزنس مانیتور اینترنشنال در آخرین گزارش خود پیرامون بخش فلزات ایران اعلام کرد رشد صنایع فولاد و آلومینیوم کشورمان در سال گذشته بیشتر از انتظار بوده که یکی از دلایل این بهبود، افزایش ظرفیت صنایع فولاد و آلومینیوم ایران به دنبال بهره برداری از برخی پروژه های در دست احداث می باشد.

در این گزارش با اشاره به آمار رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران و انجمن جهانی فولاد (WSA)، بیزنس مانیتور اینترنشنال برآورد کرده است که تولید فولاد خام ایران در سال گذشته با افزایش 9.5 درصدی به 11.9 میلیون تن رسید که نسبت به پیش بینی قبلی این موسسه 1 میلیون تن افزایش نشان می دهد.

به گزارش موج، بیزنس مانیتور یکی از دلایل مهم این افزایش تولید را کاهش ارزش دلار در نیمه دوم سال گذشته اعلام و خاطرنشان کرده است که تضعیف ارزش ریال باعث تشویق تولیدکنندگان داخلی فلزات برای افزایش تولید شده است، چرا که این تولید کنندگان در نیمه اول با کاهش سفارشات و تولید مواجه بودند.

طبق این گزارش، تولید فولاد خام ایران در سال گذشته از سوی رشد ظرفیت به خصوص در بخش ارزش افزوده از جمله ورقه های فولادی خودرو و فولاد ضدزنگ، تقویت شده است. راه اندازی کارخانه فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن در سال نیز یکی دیگر از دلایل افزایش تولید فولاد در ایران مطرح شده است.

http://www.steels-ne.ws/Bazarahan/Photo-gallery/MiniGal%20Nano%200.3.5/photos/bazarahan.blogsky.com-s3%20(7).jpg

در ادامه این گزارش آمده است که هدف بلند مدت ایران تبدیل این منطقه (هرمزگان) به قطب ملی تولید فولاد و آلومینیوم با ظرفیت تولید 10 میلیون تن فولاد در سال و 500 هزار تن آلومینیوم در سال می باشد.

در نوامبر سال 2010 (آبان ماه 1389)، ایران بزرگترین کارخانه تولید ورق فولادی گالوانیزه خاورمیانه را افتتاح کرد که این کارخانه مشترکا در مالکیت ایران خودرو، سایپا و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد ایران می باشد.

به گزارش موج، بیزنس مانیتور اینترنشنال با اشاره به محل احداث این کارخانه که در استان چهار محال و بختیاری واقع است، اعلام کرده که این کارخانه ظرفیت تولید 400 هزار تن ورق مسطح فولادی گالوانیزه در سال برای صنعت خودروسازی ایران را دارا است. این گزارش با اشاره به محقق شدن هدف تولید 14 میلیون تنی فولاد خام و افزاش ظرفیت تولید خام به 20 میلیون تن در سال 2010، اعلام کرد که آمار ارائه شده حتی از این ارقام هدفگذاری شده نیز فراتر رفته است.

بیزنس مانیتور با استناد به گزارشات ایمیدرو، در ادامه می افزاید شرکت ملی فولاد ایران قصد دارد طی سال های 2013-2011 بیش از 8 پروژه جدید با ظرفیت 8 میلیون تن در سال را راه اندازی کند و دولت جمهوری اسلامی نیز افزایش ظرفیت تولید فولاد به 20 میلیون تن تا سال 2014 را هدفگذاری کرده است.

طبق گزارش بیزنس مانیتور، صادرات محصولات نهایی و نیمه نهایی بخش فولاد ایران در سال 2015 به 1.55 میلیون تن خواهد رسید که در مقایسه با سال 2009، بیش از 140 درصد افزایش داشته و 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را شامل خواهد شد. طبق این گزارش، تولید آلومینیوم ایران نیز طی سال گذشته به 342هزار و 300 تن رسید که رشد سالانه 13 درصدی را نشان می دهد.

بیزنس مانیتور، ارزش صادرات آلومینیوم ایران در سال گذشته را نیز 258 میلیون دلار برآورد و پیش بینی کرد که افتتاح مجتمع 147 هزار تنی هرمزآل به افزایش تولید این محصول در سال جاری (1390) منجر شود.


منبع:خبرگزاری موج