وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

بومی سازی، نوید آینده ای ثمربخش برای صنعت و معدن

به گزارش موج، نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خودکفایی صنعت و معدن،‌ فرصتی برای سازندگان داخل کشورمان فراهم کرد تا برخی از دستاوردهای خود را در برابر دیدگان کارشناسان و مدیران حوزه صنعت و معدن قرار دهند.

اگرچه به جرات می توان گفت که برپایی حتی چنین نمایشگاهی به رغم حضور 500شرکت از سراسر کشور آیینه تمام نمای توانمندی این بخش از اقتصاد ایران نبود. چرا که کارشناسان و مدیرانی که از این نمایشگاه دیدن می کردند، بر این نکته متفق القول بودند که همچنان شرکت هایی در پهنه ایران زمین مشغول به فعالیت هستند که تولیدات ارزنده ای روانه بازار مصرف می کنند اما، محدودیت زمانی و مکانی، مجالی برای ارایه تولیدات آنها آن نمایشگاه نداد. با این ‌حال حضور همان تعداد شرکت حاضر نیز امیدواری بسیاری نزد مخاطبان دستاوردهای صنعت و معدن ایجاد کرد. نمایش فن آوری های بومی شده در بخش های صنایع پیشرفته همچون علوم زیستی ،‌انواع روبات بخش های پزشکی و ‌خودروسازی و ... همچنین مهندسی ‍ژنتیک،‌ سیستم های جدید در بخش بهداشت ،‌سلامت و محیط زیست، ‌در کنار تولید انواع مواد نوترکیب و کامپوزیت ها، ‌ساخت انواع قطعات برای صنایع بزرگ همچون خودروسازی،‌ کشتی سازی،‌ فولاد،‌ سیمان،‌ مس، ‌آلومینیوم و تجهیزات وابسته و نیز ارایه تکنولوژی های جدید در بخش ساختمانی که امروزه در بسیاری از شهرهای جدید و تولیدات مسکن مورد استفاده قرار می گیرند، بخش هایی از دانش و توانمندی شرکت های ایرانی هستند که در نخستین نمایشگاه بومی سازی در برابر دید کارشناسان و اهالی فن قرار گرفتند .


از سوی دیگر یکی از موارد قابل توجه در آن نمایشگاه، ‌رونمایی از محصولات استراتژیک صنعتی و معدنی بود که با حضور مقامات و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. به عنوان مثال تولید الکترود گرافیتی که پس از گذشت سال ها فعالیت صنعت فولاد در کشور، همواره از خارج وارد می شد و با توجه به تکنولوژی ساخت این کالا ،‌مجبور به واردات آن بودیم ،‌نقطه عطفی در نمایشگاه محسوب می شود . علاوه بر این ثبت ‌سیستم جدید «احیای مستقیم ایرانی» گوشه ای دیگر از فن آوری شرکت های داخل کشورمان محسوب می شود. این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که بنابر اظهارات سازندگان داخلی و مصرف کنندگان (که همانا کارخانه های صنعتی هستند)، در مقابل تولیدات خارج کشور از نظر کیفی و قیمتی قابل رقابت هستند. این سیاست همزمان نتیجه دیگری در بر دارد که همانا ایجاد و توسعه شغل برای همه سطوح تحصیلی است. به بیان دیگر؛ این دو نتیجه ارزشمند ،‌از پیامد های توجه به توانمندی های کشور است. در همین حال شنیدن نکاتی از زبان مدیران عامل بخش های صنعتی نیز خالی از لطف نخواهد بود. در این باره یکی از مدیران صنعت آلومینیوم درباره نمایش آند در فرش قرمز سالن اصلی نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی می گوید: "زمانی که ایران به فن آوری ساخت آند – به عنوان یک کالای استراتژیک این صنعت - برای خطوط تولید آلومینیوم دست یافت ،کشورهای صادرکننده روی مهربان تری از خود نشان دادند. به طوری که با قیمت ها و شرایط سهل تر به تبلیغ کالای خود پرداختند تا همچنان فروشنده آند به کارخانه های آلومینیوم در ایران باشند. این در حالیست که تا چندی پیش به سبب جایگاهی که این محصول در بخش احیای آلومینیوم دارد و به نوعی کالای تحریمی به شمار می آید ، شرایط دشواری پیش روی شرکت های ایرانی به عنوان خریدار قرار داشت. " در واقع سیاست استراتژیک بومی سازی و توجه به توانمندی و تولید داخلی که وزارت صنایع و معادن در سال های اخیر تعریف کرده، نتایج فوق را در پی داشته است. گرچه چنین آغازی بی تردید بدون مشکل نخواهد بود اما نوید بخش ارتقای توان فنی و مهندسی،‌ توسعه ساخت داخل در کنار رشد نرخ اشتغال،‌ رشد گردش مالی و افزایش درآمد صنعتگران و معدنکاران، برای سال های آتی است.


منبع:خبرگزاری موج