وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

افزایش ۸ درصدی مصرف آلومینیوم در جهان

http://dc301.4shared.com/img/_ahgxr6o/s3/0.37436952508514854/alominiom.jpg

قیمت آلومینیوم طی هفت ماه اخیر 38 درصد افزایش یافته است و کارشناسان بازار فلزات اساسی معتقدند رونق بخش‌هایی از اقتصاد که بیشترین مصرف آلومینیوم را دارند از جمله حمل‌و‌نقل، هوانوردی و مسکن، سبب خواهد شد روند رشد قیمت این فلز ادامه پیدا کند.

به گزارش «نما بورس» از آلومینیوم در طیفی گسترده‌ای از صنایع و بخش‌های اقتصادی استفاده می‌شود و تحلیلگران با اشاره به احتمال قوی رونق این بخش‌ها، افقی روشن را برای این فلز پیش‌بینی کرده‌اند. آمریکا دومین مصرف‌کننده بزرگ آلومینیوم جهان پس از چین است و بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور از جمله مسکن در آستانه رونق قرار دارند. صنعت خودروسازی جهان نیز از ماه‌ها پیش رونق پیدا کرده است و فروش خودرو که در سال 2010 حدود 11درصد افزایش یافت، امسال 12 درصد رشد خواهد کرد.



ساخت‌وساز نیز پارسال رشدی 3/7 درصدی داشت اما امسال 17 درصد رشد می‌کند. گروه بانکی «بارکلیز کپیتال» در گزارش جدید خود از چشم‌انداز بازار آلومینیوم جهان آورده است: امسال مصرف این فلز اساسی 1/8 درصد رشد خواهد کرد، در حالی که پارسال رشد مصرف آلومینیوم 9/7 درصد بود.در حال حاضر قیمت هر تن آلومینیوم بین دو‌هزار و 400 تا دو‌هزار و 500 دلار در نوسان است و انتظار می‌رود امسال قیمت‌ها به دو‌هزار و 700 دلار در هر تن برسد. نکته دیگری که موید رونق بازار آلومینیوم است این‌که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این فلز از جمله «آلکوا»، «ریو تینتو» و «یو سی روسال» بخشی بزرگ از محصولات خود را پیش‌فروش کرده‌اند و در حال راه‌اندازی معادن آلومینیومی هستند که مدت‌ها تعطیل بود. اما دو عامل می‌تواند از رشد قیمت آلومینیوم و سود شرکت‌های تولیدکننده این فلز بکاهد. واقعیت این است که تولید آلومینیوم مستلزم مصرف برق به میزانی بالاست و افزایش هزینه برق کارخانه‌های تولیدکننده آلومینیوم سود آنها را کاهش خواهد داد. از سوی دیگر اگر تولیدکنندگان با هدف بهره‌ بردن از قیمت بالای آلومینیوم، بر تولید خود بیفزایند، رشد عرضه از قیمت‌ها خواهد کاست. برخی تحلیلگران معتقدند سه تولیدکننده بزرگ آلومینیوم جهان یعنی آلکوا، ریوتینتو و یو‌سی روسال، 48 درصد عرضه جهانی این فلز اساسی را در اختیار دارند و قادرند عرضه را طوری تنظیم کنند که قیمت‌ها رشد کند. از سوی دیگر اگر بازار آلومینیوم متمرکزتر شود، بی‌ثباتی قیمت‌ها کمتر خواهد شد و سود شرکت‌های تولیدکننده این فلز ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد.

منبع:روزنامه گسترش صنعت