وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

صنعت فولاد – مسائل و راه حل‌ها

کیومرث ذوالفقاری - کشور ما با تولید 10 میلیون تن فولاد در سال، شانزدهمین تولیدکننده فولاد در جهان است که در بین کشورهای خاورمیانه با تولید 58 درصدی تولید این منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است و عربستان سعودی به‌رغم سرمایه‌گذاری در این زمینه در حال حاضر سهمی‌کمتر از 29 درصد از تولید خاورمیانه را در اختیار دارد.

تحقق شرایط فعلی هرچند راضی‌کننده نیست و نیاز به تلاش بیشتر جهت رسیدن به مقام‌های بالاتر دارد، اما می‌توان گفت که این موقعیت با توجه به مزیت‌های موجود در کشورمان حاصل شده است.از آنجا که فولاد به عنوان یک صنعت انرژی بر در جهان شناخته شده و نیازی حیاتی به انرژی دارد، وجود منابع انرژی در دسترس و بهای مناسب آن موجب شده که ایران بتواند در اطراف آب‌های گرم خلیج همیشه فارس بی‌رقیب بماند.اما چنانچه اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها موجب شود که مزیت انرژی ارزان را از دست بدهیم، مسلما تولید فولاد از صرفه و صلاح اقتصادی لازم برای تولیدکننده برخوردار نخواهد بود و احتمال دارد که همین سهم فعلی بازار را نیز از دست بدهیم.



مسلما‌ دست‌اندرکاران فولاد در داخل کشور به خوبی آگاهند که نیاز صنعت فولاد به انرژی باعث می‌شود که افزایش قیمت حامل‌ها اثر قابل توجهی در قیمت تمام شده بگذارد و امکان رقابت‌پذیری را کاهش دهد.روش احیای مستقیم با بهره‌گیری از دو انرژی برق و گاز که اکنون در کشور ما برای تولید فولاد بسیار رایج است، نشان دهنده این مهم است که گران شدن حامل‌های انرژی تا چه حد در افزایش قیمت تمام شده اثرگذار خواهد بود.با توجه به این امر پیدا کردن راه حل برای رفع این مانع در مسیر تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عدم چاره‌اندیشی در این خصوص ممکن است زمینه‌ساز کاهش تولید و نزول سطح اشتغال موجود شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که در درجه اول صنعت فولاد کشور را از تحمل افزایش قیمت انرژی در شرایط فعلی معاف کرده یا حداقل روند افزایش قیمت انرژی را به یک پروسه 5 تا 7 ساله برای صنایع انرژی بر تبدیل نماییم.مسلما‌ غیر از این راه حل اعمال سیاست‌های دیگری نیز می‌تواند صنایع متاثر از افزایش قیمت انرژی را از آسیب‌های احتمالی مصون دارد. از جمله راه‌حل‌های پیشنهادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1-معافیت محصولات فولادی تولید داخل و شمش وارداتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده. 2- کاهش تعرفه‌های پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به سازمان تامین اجتماعی. 3- معافیت 5 ساله مالیات بر عملکرد یا کاهش نرخ مالیات. 4- جلوگیری از افزایش قیمت حمل و نقل و تحویل سوخت ارزان به بخش حمل‌و‌نقل کشور. 5- تصویب و اعمال تعرفه گمرکی بر محصولات نهایی برای کلیه مقاطع فولادی وارداتی؛ از جمله تیرآهن و میلگرد. البته راه حل‌های دیگری نیز که نیاز به کار کارشناسی و کسب نظر صاحب‌نظران و اصحاب تجربه این صنعت دارد و ما برای اینکه بتوانیم علاوه بر تامین نیازهای خود، سهمی‌هم از بازار مصرف کشورهای دیگر را به خود اختصاص دهیم تردیدی نیست که باید از صنعت فولاد حمایت همه جانبه کنیم. اکنون که خاورمیانه 60 درصد از مصرف خود را از خارج از منطقه تامین می‌کند، با اندکی برنامه‌ریزی و هدایت و حمایت صنعت فولاد می‌توانیم به خوبی از این فرصت برای ورود به بازار کشورهای منطقه استفاده کنیم.انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان یک تشکل صنفی در صنعت و تجارت فولاد، به دلیل آشنایی با مشکلات این گروه از تولیدکنندگان کشور می‌تواند تجربیات ارزنده و مؤثری را با تصمیم گیرندگان محترم و دلسوز در کشور به اشتراک بگذارد تا از ورای تبادل نظر راه حل‌های عملی و قابل‌اتکا استخراج شود.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد