وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

انتظار بهبود تقاضای آهن در اردیبهشت ماه سال‌آینده

گروه بورس کالا – منیژه حیاتی: عرضه محصولات سلف فروردین ماه فولادسازان خصوصی در بورس کالا‌، دیروز هم با تقاضای پایین و بی‌رغبتی خریداران روبه‌رو شد‌.

با توجه به اینکه عموما در فروردین ماه‌، بازار آهن تقاضای زیادی ندارد و در مقابل اردیبهشت ساخت و ساز رونق می‌گیرد، از این‌رو در بورس نیز عرضه‌هایی که زمان تحویل آنها بعد از سال جدید است‌، تقاضای چندانی ندارد و در مقابل معاملات محدودی هم که انجام می‌شود بیشتر مربوط به تحویل‌های سال 89 است‌. البته همچنان بدقولی برخی از شرکت‌ها در تحویل به موقع و منظم کالا به خریداران و تفاوت‌هایی که به لحاظ کیفیت دارند از عوامل پایین بودن تقاضای محصولات بخش خصوصی مطرح می‌شود‌.

اما در عین حال خبر مربوط به تنظیم بازار فولاد توسط وزارت صنایع‌، احتمال کاهش تعرفه میلگرد را در ذهن بازار ایجاد کرده از این‌رو همگام با کاهش نرخ‌ها در بازار آزاد‌، خریدهای بورس نیز محدودتر شده است‌. البته بیشتر فعالان بازار معتقدند که روند خریدها با توجه به شرایط موجود و کالاهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد و محصولات سلفی که پیش از این برای بهمن و اسفند فروخته شده‌، به همین منوال تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه می‌یابد و از آن پس با رشد تقاضا روبه‌رو خواهیم شد‌. از این‌رو بسیاری از فعالان بازار امیدوارند که نهادهای متولی بازار با توجه به پیش‌بینی‌هایی‌ که در خصوص رشد مصرف فولاد کشور در سال آینده مطرح شده‌، زمینه تنظیم بازار را برای اردیبهشت ماه به بعد فراهم کنند. البته اقداماتی که در مورد واردات شمش صورت گرفته بخشی از نگرانی‌ها و عطش بازار را نسبت به کالا از بین برده خصوصا اینکه در حال حاضر نیز با وجود تعرفه فعلی میلگرد‌، محصولات وارداتی به وفور در بازار پیشنهاد می‌شود‌. گفته می‌شود علاوه بر بانک مسکن که ضمانت واردات حجم قابل توجهی شمش را برای پروژه‌های مسکن مهر بر عهده گرفته‌، یکی از بانک‌های بخش خصوصی نیز برای تعدادی از فولادسازان بخش خصوصی ضمانت واردات شمش را دنبال می‌کند‌. اگرچه پایین بودن ساخت و ساز نیز با توجه به فصل از عوامل کاهش تقاضا در بازار عنوان می‌شود، اما این نگرانی نیز وجود دارد که همین خریداران کمی ‌هم که در حال حاضر برای محصولات بخش خصوصی در بورس حضور پیدا می‌کنند‌، توان و امکان واریز کل مبلغ مبادله را 24 ساعت قبل از معامله را دارند یا خیر‌. از اینرو برخی از کارگزاران با اشاره به این دستورالعمل که اخیرا توسط کارگروه طرح تحول اقتصادی تنظیم شده احتمال می‌دهند از حجم خریداران کاسته شود که این امر خود باعث نگرانی زیادی در بازار شده است‌.دیروز ذوب‌آهن اصفهان سبد مخلوط تیرآهن را با قیمت 840 تومان برای 30 بهمن عرضه کرد که به دلیل تقاضای بالای خریداران میان کارگزاران توزیع شد‌. از این کالا 29 هزار تن معامله شد‌. سبد میلگرد A3، 14 تا 25 فولاد آذربایجان با قیمت 770 تومان برای 19 فروردین عرضه و 660 تن معامله شد‌. از این کالا 5500 تن عرضه شده بود‌. سبد میلگرد A3، 14 تا 25 گروه ملی برای 10 فروردین با قیمت 760 تومان 660 تن از 11000 تن کالای عرضه شده معامله شد‌. میلگرد 14 تا 32 فولاد کویر برای 19 فروردین نیز با قیمت 770 تومان 2640 تن معامله شد‌. فولاد یزد A2،A3-8 را با قیمت 770 تومان 3 هزار تن برای 15 اسفند عرضه کرد که 1600 تن معامله شد‌. فولاد امیرکبیرخزر نیز 770 تومان 220 تن میلگرد مخلوط برای 25 اسفند در بورس فروخت‌. البرز تاکستان نیز 1100 تن میلگرد مخلوط با قیمت 770 تومان معامله کرد‌. از این کالا 2 هزارو 420 تن برای 18 فروردین عرضه شده بود‌. میلگرد کلاف A2، 10 نطنز برای 15 فروردین با قیمت 770 تومان 200 تن معامله شد‌. ورق گرم فولاد اکسین نیز با قیمت 690 تومان 7400تن 28 اسفند عرضه و معامله شد‌. میلگرد A2، 14 تا 18 فولاد قزوین با قیمت 770 تومان، 2200 تن عرضه شد، اما خریداری نداشت‌. میلگرد بناب نیز با قیمت 770 تومان 1100 تن عرضه شد، اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت‌.


منبع:روزنامه دنیای اقتصاد