وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

فولادسازان برای رونق بورس کالا متحد می‌شوند

گسترش آنلاین: براساس ابلاغیه هیات دولت، کل فولادسازان کشور مکلف به عرضه محصولاتشان در بورس کالا شده‌اند و به‌زودی محصولات ۹۷ تولیدکننده فولاد روانه بورس می‌شود.

براساس مصوبه هیات دولت هر تولیدکننده‌ای که محصولش را در بورس کالا عرضه نکند علاوه بر معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی‌، مشمول قیمت‌گذاری می‌شود، اما دولت برای این‌که فولادسازان خصوصی نیز از معامله در بورس رضایت کامل را داشته باشند به استفاده از سیاست‌های تشویقی متوسل شده است. یکی از این سیاست‌ها یا به بیان بهتر مهم‌ترین ابزاری که می‌توان خصوصی‌ها را به عرضه در بورس ترغیب کرد، تامین مواد اولیه آنها و به‌تبع آن، کاهش هزینه تولید آنهاست. براساس این گزارش دولت اعلام کرده است که اگر هر فولادسازی بیش از ۸۰ درصد محصولات تولیدی‌اش را در بورس کالا عرضه کند، فولاد خوزستان ‌به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش کشور مقداری از مواد اولیه آن فولادساز را تامین می‌کند.

غلامرضا فروغی‌نیا، مدیر امور سهام فولادخوزستان با اشاره به آمادگی این تولیدکننده برای عرضه شمش به فولادسازان خصوصی به خبرنگار «گسترش صنعت» گفت: با توجه به این‌که مصوبه هیات دولت مبنی بر ورود فولادسازان به بورس در هفته گذشته ابلاغ شد، هنوز درخواستی برای عرضه شمش فولادخوزستان به تولیدکنندگان خصوصی ارائه نشده است. البته به نظر می‌رسد در روزهای آینده این کار انجام شود و فولاد خوزستان نیز مشکلی برای عرضه شمش به فولادسازان ندارد. فروغی‌نیا در‌خصوص ظرفیت تولید فولاد خوزستان اظهار کرد: امسال تولید شمش فولادخوزستان نزدیک به سه میلیون تن می‌رسد که دو برابر ظرفیت اسمی این تولیدکننده است. افزایش تقاضا در بازار داخلی او درباره وضع کنونی بازار فولاد گفت: در سال‌های گذشته به دلیل آرامش بازار فولاد مقداری از تولیدات کارخانه را صادر می‌کردیم که میزان صادرات به ۷۰۰ هزار تن نیز رسیده بود، اما امسال به دلیل تقاضای بالای بازار داخلی کل محصولات فولاد خوزستان به مصرف تولیدکنندگان داخلی می‌رسد. مدیر امور سهام فولاد خوزستان معتقد است، به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بازار فولاد در شرایط حساسی قرار دارد و تمام عوامل و دست اندرکاران این بازار باید برای اجرای هر چه بهتر این قانون با دولت نهایت همکاری را داشته باشند. از این‌رو فولاد خوزستان به محض ابلاغیه دولت مبنی بر تامین شمش فولادسازانی که محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می‌کنند، شمش فولاد را با قیمت دولتی برای استفاده تولیدکنندگان خصوصی‌ها عرضه می‌کند. مانور قیمتی در بورس براساس این گزارش کارشناسان بازار سرمایه پس از ابلاغیه جدید هیات دولت واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند. گروهی براین باورند که ورود تمام فولادسازان کشور به نفع خود آنهاست، چراکه عرضه‌کنندگان بورس تا پنج درصد می‌توانند نرخ محصولاتشان را بالا ببرند و اگر به بورس نیایند مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند. به این ترتیب فولادی‌ها در بورس مانور بیشتری روی قیمت می‌دهند و خارج از بورس با نرخ‌های مقطوع دولت کالاهایشان قیمت می‌خورد. برخی نیز براین باورند که کنترل قیمت‌ها در بورس به‌زودی به پایان می‌رسد و نرخ‌ها اندکی بالا می‌رود. به اعتقاد این گروه از کارشناسان، با توجه به این‌که در حال حاضر شمش فولاد به قیمت ۷۳۰ تومان در بازار موجود است، فروش محصولات نهایی چون میلگرد در بورس به نرخ ۷۷۰ تومان منطقی نیست و به‌زودی نرخ‌های بورس رشدی چند تومانی را تجربه می‌کنند.به هر حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا بورس کالای ایران توان معامله محصولات ۹۷ فولادساز کشور را دارد و می‌تواند تنها مرجع نرخگذاری فولاد کشور شود یا این‌که با به‌وجود آمدن برخی حواشی عملکرد مطلوب بورس فلزات در سال‌های گذشته زیر سوال می‌رود. به گفته فعالان بازار سرمایه مصوبه هیات دولت فرصت طلایی برای بورس کالاست تا با معامله بدون حاشیه محصولات فولادی برای همیشه رینگی پر‌رونق با حضور تمام تولیدکنندگان کشور داشته باشد.


منبع:روزنامه گسترش