وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

رشد قیمت سنگ‌آهن متوقف نمی‌شود

متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در سال 2010 با درجه خلوص 62 درصد، حدود 146 دلار بود و اکنون تحلیلگران انتظار دارند امسال قیمت هر تن از این ماده خام که مولفه اصلی برای تولید فولاد است، به رقم بی‌سابقه 153 تا 154 دلار به ازای هر تن برسد.

متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در سال 2010 با درجه خلوص 62 درصد، حدود 146 دلار بود و اکنون تحلیلگران انتظار دارند امسال قیمت هر تن از این ماده خام که مولفه اصلی برای تولید فولاد است، به رقم بی‌سابقه 153 تا 154 دلار به ازای هر تن برسد. به گزارش «نمابورس» در سال 2008 متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن کمتر از 150 دلار بود. البته در این سال برای مدت کوتاهی قیمت این ماده خام به 200 دلار در هر تن هم رسید، اما با آغاز بحران مالی و رکود اقتصادی در جهان و کاهش تقاضا برای مواد خام، قیمت سنگ‌آهن نیز کاهش پیدا کرد. امسال رشد قیمت سنگ‌آهن حاصل رشد تولید و تقاضا برای فولاد در چین و دیگر اقتصادهای نوظهور است. در کشورهای توسعه‌یافته، شرکت‌های تولیدکننده فولاد همچنان دست به گریبان تبعات بحران مالی و رکود اقتصادی سال‌های 2008 و 2009 هستند.

بنابراین تولید آنها نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش قیمت سنگ‌آهن ندارد. براساس گزارش «انجمن بین‌المللی فولاد» تولید فولاد جهان در ماه نوامبر سال 2010 با 1/5 درصد افزایش به 114 میلیون تن رسید اما این رقم هنوز کمتر از بالاترین حد تولید فولاد در یک ماه است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده بر میزان تولید فولاد افزوده شود، چراکه نه‌تنها رشد اقتصاد جهان ادامه پیدا کرده است، بلکه در آسیا اقتصادهای نوظهور طرح‌های عظیمی برای توسعه زیرساخت‌های خود در دست اجرا دارند. در گزارش انجمن بین‌المللی فولاد همچنین آمده است: امسال مصرف فولاد جهان رشدی پنج درصدی خواهد داشت، به این ترتیب تقاضا برای سنگ‌آهن رشد خواهد کرد و از آنجا که عرضه سنگ‌آهن هنوز رشدی متناسب با افزایش تقاضا برای فولاد نداشته است، انتظار می‌رود قیمت این محصول نیز افزایش یابد. از سوی دیگر افزایش ظرفیت تولید سنگ‌آهن در برزیل و استرالیا تا پایان امسال تحقق خواهد یافت و بعید به نظر می رسد هند ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن خود را لغو کند. به این ترتیب تمامی عوامل بنیادی بازار از رشد تقاضا و قیمت سنگ‌آهن حمایت می‌کند.


منبع:روزنامه گسترش