وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

۹۰ درصد تجهیزات و قطعات صنایع فولاد کشور بومى سازى شد

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه از سیاست هاى موثر وزارت صنایع و معادن براى بومى سازى ۹۰ درصدى تحهیزات و قطعات صنایع فولاد کشور خبر داد.

به گزارش موج، محمد مسعود سمیع نژاد که در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهاى بومى سازى و خود کفایى صنعت و معدن سخن مى گفت، با بیان این مطلب تصریح کرد: با توجه به سیاست هاى وزارت صنایع و معادن پس از اعمال تحریم هاى موجود، خوسبختانه بستر مناسب براى شناخت توانمند هاى صنایع کشور در زمینه طراحى، ساخت و نصب تجهیزات توسط متخصصان داخلى فراهم شده است. وى افزود: هم اکنون با همت متخصصان داخلى، صنایع فولاد کشور توانست علاوه بر بومى سازى ۹۰ درصدى تجهیزات و قطعات، با مهندسى معکوس به برنامه ریزى براى ساخت کارخانجات فولاد سازى دست یابد. سمیع نژاد اظهار داشت: در شرایط کنونى نیازى به مهندسان و متخصصان خارجى براى ساخت کارخانه هاى فولاد در کشور نیست و در این زمینه به خودکفایى لازم دست یافته ایم. وى از اجراى چند طرح در زمینه طراحى، ساخت و نصب کارخانجات فولادى در کشور خبر داد و گفت: بزودى شاهد خودکفایى صنایع فولاد کشور در این زمینه خواهیم بود. مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: از میزان ۹۰ درصد ارزى که در گذشته براى طراحى و ساخت تجهیزات و قطعات فولادى از کشور خارج مى شد، هم اکنون با همت متخصصات داخلى و با احتساب هزینه اى حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدى، ساخت این تجهیزات در داخل کشور صورت مى گیرد. خودکفایى کشور در تولید محصولات استراتژیک صنعتى امروز در بسیارى از صنایع استراتژیک به طور کامل خودکفا شدیم و دیگر نیازى به واردات نداریم. به گزارش ایرنا،'على اکبر محرابیان' وزیر صنایع و معادن در حاشیه گشایش نمایشگاه دستاوردهاى بومى سازى و خودکفایى صنعت و معدن، با اعلام این خبر گفت : در سه سال اخیر بخش قابل توجهى از صنایع کشور بومى سازى شده است، به گونه اى که صنعتگران در صنایع نوین و پیشرفته قادر هستند، قطعات مورد نیاز صنعت کشور را تامین کنند. به گفته وى در بسیارى از محصولات که تا همین چند سال پیش مجبور به واردات آنها بودیم، امروز نه تنها قادر به تامین نیاز داخل هستیم ، بلکه امکان صادرات آنها به کشورهاى دیگر فراهم شده است.


 محرابیان با اشاره به اینکه کشورداراى مزیت هاى فراوان در تولید محصولات صنعتى است ، تاکید کرد: منابع عظیم انرژى و نیروى انسانى متخصص از جمله مزیت هاى صنعت در کشور محسوب مى شود. وى درمورد اعمال محدودیت هاى تجارى و اقتصادى از سوى برخى کشورهاى غربى گفت: افرادى که در اتاق هاى در بسته با تصویب چند قطعنامه سعى در محدود کردن ایران داشتند، امروز متوجه شدند که دامنه نفوذ این تصمیم ها فقط در همان اتاق است و هیچ تاثیرى بر اراده صنعتگران کشور براى پیشرفت و توسعه نداشته است .وزیر صنایع و معادن ادامه داد: فعالان بخش صنعت و معدن کشور امروز در یک وضعیت ثبات اقتصادى قرار دارند و با توجه به اجراى قانون هدفمندى یارانه ها و واقعى شدن قیمتها ، همگى به دنبال دستیابى به فناورى هاى برتر براى تولید محصولات بهینه هستند .در نمایشگاه صدستاوردهاى بومى سازى و خودکفایى صنعت و معدن' ۵۰۰ شرکت صنعتى ، معدنى و صنایع معدنى آخرین دستاوردهاى خود را در زمنیه خودکفایى و بومى سازى به مدت شش روز در معرض دید عموم قرار مى دهند. ارئه دستاوردهاى بومى سازى و خودکفایى بخش صنعت و معدن کشور در خصوص طراحى و ساخت ماشین آلات ، تجهیزات و قطعات، معرفى توانمندى ها و قابلیت هاى بومى سازى و دانش فنى متخصصان، محققان، شرکت هاى دانش بنیان و مراکزعلمى از مهمترین اهداف این نمایشگاه عنوان شده است. درحاشیه این نمایشگاه، پنج هزار شرکت فعال توان فنى و مهندسى خود در بخش بومى سازى را در یک فضاى مجازى به نمایش گذاشته اند.نمایشگاه صدستاوردهاى بومى سازى و خودکفایى صنعت و معدن' از امروز به مدت شش روز در روزهاى عادى از ساعت ۹ تا ۱۹ و روز جمعه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ دایر است. معرفى محصولات برتر در نمایشگاه بومى سازى وخودکفایى صنعت ومعدن ارائه محصول استراتژیک، مهترین هدف نمایشگاه بومى سازى است. به گزارش ایسنا، على معصومى مدیر کمیته داورى نخستین نمایشگاه دستاوردهاى بومى سازى وخودکفایى صنعت ومعدن اظهار کرد: چهار محور براى انتخاب محصول برتر مشخص شده که نخستین آن کاربرد استراتژیک محصول و سپس اقتصادى بودن، نوع تکنولوژى ودرنهایت کیفیت و وضعیت بهره بردارى است.وى با بیان این که حداقل ۶۲ داور از دانشگاه ها و مراکز بزرگ صنعتى دراین کمیته حضور دارند، تصریح کرد: اگرچه چهار شاخص فوق عناصر کلیدى در تعیین محصول برتر به شمار مى آیند، مهم ترین شاخص، تاثیرگذارى و نوع کاربرد کالاى تولید شده در کشور است.وى همچنین گفت: دراین نمایشگاه علاوه برانتخاب محصول برتر، شرکت یا شرکت هاى برتر نیز معرفى خواهند شد.به گفته مدیر کمیته داورى نمایشگاه دستاوردهاى بومى سازى وخودکفایى صنعت ومعدن، ۱۳ گروه صنعتى و معدنى درنمایشگاه حضور دارند که ازهرگروه، شرکت هاى برتر انتخاب و معرفى مى شوند.معصومى با اشاره به این که از میان ۵۰۰ شرکت حاضر درنمایشگاه، شرکت هاى برتر و فعال در بومى سازى نیز انتخاب و به طور ویژه تقدیر خواهند شد، افزود: علاوه براین از میان شرکت هاى موجود، شرکتى که محصول ویژه اى داشته باشد و از فرآیند متفاوتى براى تولید استفاده کرده باشد نیز توسط کمیته داوران انتخاب مى شود.وى با بیان این که درپایان نمایشگاه تقدیرنامه هایى به شرکت هاى صنعتى ومعدنى و مراکز علمى تحقیقاتى اعطا مى شود، گفت: به دلیل این که این نمایشگاه عرصه اى براى ارائه دستاوردهاى بومى سازى است، کمیته داوران تقدیرنامه هایى به شرکت کنندگان این نمایشگاه اعطا مى کند.


منبع:خبرگزاری موج