وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

کاهش ساعات کاری فولاد سازان و مشکلات پیش رو

 گروه بورس کالا- کمبود نقدینگی و قفل شدن بانک‌ها باعث خروج بازار فولاد از تعادل شده و مشکلاتی را به فعالان این صنعت تحمیل کرده است.
مدیر عامل فولاد البرزتاکستان اعلام کرد
کاهش ساعات کاری فولاد سازان و مشکلات پیش رو

http://www.steels-ne.ws/Bazarahan/Photo-gallery/MiniGal%20Nano%200.3.5/photos/1319287000.jpg

حسن مصیب‌زاده مدیرعامل شرکت فولاد البرز ضمن تشریح شرایط فعلی بازار آهن، آن را در مرحله اضطرار دانست و عنوان کرد: با قفل شدن اعطای تسهیلات بانک‌ها تعادل بازار فولاد به هم خورده و کمبود نقدینگی باعث شده تا بسیاری از واحد‌ها به مشکل بخورند.
وی در خصوص شرایط حال حاضر صنعت فولاد و با اشاره به عدم حمایت سیستم بانکی می‌افزاید: این درست نیست که به دلیل اشتباه و تخلف یک فرد یایک مجتمع، آبرو و اعتبار تمامی افراد و صنعتگران و تولیدکننده‌‌ها زیر سوال برود.
وی با اشاره به حرف و حدیث‌‌ها و بی‌اعتمادی بسیار در بازار می‌افزاید: از این رو هر گونه اخبار کذبی را در خصوص فولاد البرز و دیگر شرکت‌های هم گروه تکذیب کرده و معتقدم که باید در این برهه که کارخانه‌‌ها به ناچار مجبور شده‌اند تا زمان کاری خود را از 3 شیفت به یک شیفت کاهش دهند و با توجه به ضرر و زیان وارده از تولید زمان را مغتنم شمرده خط‌های تولید را بازسازی می‌کنند، مورد حمایت قرار گیرند.
وی همچنین به مشکل فاینانسی که قرار بود برای واردات شمش در اختیار واحدهای فولادی قرار گیرد، اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز فراموش شده و هر بار هم که انجمن پیگیر می‌شود تنها اعلام می‌شود که در دست بررسی است.
وی همچنین ادامه داد: با وجود آنکه به درخواست مسوولان مبنی بر عرضه فولاد در بورس کالا عمل کردیم، اما تاکنون نتوانستیم حتی یک کیلو شمش فولاد با نرخ دولتی دریافت کنیم.
وی افزود: در حال حاضر برای خرید هر کیلو شمش مبلغ 850 تومان وجه می‌پردازیم مبلغ بیست تومان کرایه و به اضافه هزینه‌های تولید که هر کیلو به بیش از 930 تومان برای تولید‌کننده تمام می‌شود در صورتی که باید در بورس به مبلغ 840 تومان عرضه کنیم و فروش در بازار آزاد هم حدودا 920 تومان است که باید قبول کرد که با این وضعیت به ناکجاآباد خواهیم رسید.
مصیب‌زاده یادآور شد با این همه مشکلات در خصوص تامین مواد اولیه و تولید و اشتغالزایی، متاسفانه از عوارض واردات میلگرد پنج درصد کم و در نتیجه کالای خارجی به راحتی وارد بازار می‌شود. از طرفی هزینه‌های برق و گاز چندین برابر شده و سالانه یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده، نیز اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قبول داریم در دنیا انرژی گران است و مالیات بر ارزش افزوده رواج دارد گفت: اما با توجه به سرمایه بری این صنعت که نود و پنج درصد تولید را شامل می‌شود در دنیا هزینه سرمایه برای بخش صنعت کمتر از پنج درصد و حتی صفر درصد است و همچنین به سرمایه در گردش، دسترسی راحت دارند از این رو از مسوولان تقاضا می‌شود به مشکلات عدیده صنف چاره‌اندیشی فرمایند که بیش از این واحدها دچار مشکلات نشوند.


روزنامه دنیای اقتصاد