وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

کاهش نقدینگی و بالارفتن ریسک معاملات آهن

 گروه بورس کالا – منیژه حیاتی: هفته گذشته رینگ فولاد بورس کالا بدون در نظر گرفتن عرضه‌های ورق، کاملا در تعطیلات بود؛ چرا که برای دومین هفته متوالی ذوب‌آهن اصفهان عرضه نکرد و تنها چند عرضه خصوصی به روی رینگ آمد.
در هفته گذشته میلگرد ثابت ماند، تیرآهن بالا رفت
کاهش نقدینگی و بالارفتن ریسک معاملات آهن

نبود تقاضا، از دلایل اصلی عرضه نشدن محصولات این شرکت بود، اما این موضوع اگرچه در شرایط معمولی موضوعی مهم برای بازار آهن است و معمولا اثرات و موضع‌گیری‌های شدیدی را در بازار و میان معامله گران ایجاد می‌کند، اما وجود شایعه‌های مهم‌تری که در این هفته گسترش پیدا کرد، موضوع عرضه‌های ذوب‌آهن را عملا به حاشیه راند. البته رسیدن به فصل سرما و افت قیمت مواد اولیه نیز از عوامل رکود بازار عنوان می‌شود؛ اما به گفته معامله‌گران شرایط فعلی بازار، متفاوت از وضعیتی است که هر ساله با آن روبه‌رو می‌شدند.
مشکلات نقدینگی فولادسازان، بدهی‌های فراوان آنها و تعطیلی تعدادی از خطوط واحدها که البته در مواردی حتی به فولادسازی‌های بزرگ نیز نسبت داده می‌شد، باعث شد تا این هفته شرایط بسیار خاص و ویژه‌ای در بازار ایجاد شود.
علاوه بر این، طی این هفته تسهیلاتی که بانک‌ها به برخی تجار معتمد خود برای خرید از بورس و واریز وجه تضمین خرید پرداخت می‌کردند متوقف شد و این موضوع امید برای بالارفتن تقاضا در بورس را از بین برد؛ در نتیجه اخبار ضد و نقیضی از عرضه بعدی ذوب‌آهن در بورس مطرح شد که برخی دوم و برخی چهارم آبان ماه را به عنوان روز عرضه مطرح می‌کردند.
با توجه به این شرایط تنها کالایی که تا حدودی روی آن بازارسازی انجام می‌شد تیرآهن بود که برخی سایزهای آن در بازار به طور کلی نایاب بود و همین موضوع باعث شد تا برخلاف میلگرد نرخ تیرآهن افزایشی شود.
البته به نظر می‌رسد رکود بازار و عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن در بورس باعث شده تا تجار، معامله روی برخی سایزهای تیرآهن را به عنوان آخرین مورد علاقه خود برگزینند؛ خصوصا اینکه در این صورت می‌توانند در نخستین عرضه ذوب‌آهن برای آذر ماه، توجیهی برای ورود به رینگ معاملاتی به‌وجود آورند تا در کنار میلگرد، تیرآهن را نیز در سبد‌های ترکیبی دریافت کنند و به این ترتیب قوی بودن بازار تیرآهن می‌تواند به آنها کمک کند، اما واقعیت این است که درجه ریسک‌پذیری تجار به طور کلی به شدت کاهش داشته و این موضوع در بازار واگیر دار شده است. از این رو، کمتر حاضر به انجام معاملات سلف بلند مدت یا خریدهای انبوه هستند.
اما به طور کلی سردرگمی‌ها در این هفته ادامه داشت و احتمالا در هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت و این در حالی است که بازار از این واقعیت که واردات توجیه ندارد اطلاع دارد و در کنار آن فولادسازان هر روز به این موضوع که نرخ نهایی محصول و قیمت شمش با یکدیگر همخوانی ندارد، تاکید می‌کنند، اما باز هم تلاشی برای بالابردن میزان موجودی انبار از سوی تجار در این شرایط صورت نمی‌گیرد که این نشان از پایین بودن میزان ریسک‌پذیری بازار دارد.
در این میان همچنان معاملات بازار روی خریدهای شخصی و نه خریدهای پروژه‌ای و عمده تمرکز دارد و این موضوع توجیه‌پذیری عرضه را کاهش داده است.
در نهایت معاملات بازار نشان می‌دهد قیمت میلگرد روند ثابتی را در هفته قبل دنبال کرده و تیرآهن نیز به دلیل مواردی که ذکر شد تا حدودی با رشد مواجه شد که البته برخی نیز با استناد به این موضوع معتقد هستند افزایش قیمت به همراه رکود، همانند تیرآهن در انتظار بازار میلگرد نیز هست.

رکود هفته گذشته به معاملات ورق نیز تسری پیدا کرد و کاهش تقاضا و کمبود نقدینگی بازار باعث شد تا برخلاف همیشه میزان عرضه‌های مبارکه از تقاضا بالاتر باشد و به این ترتیب تفاوت‌های بورس و بازار ورق گالوانیزه و تا حدودی ورق سرد همچنان وجود دارد؛ از این رو برخی وارد‌کننده‌ها تنها کالایی که می‌تواند برای واردات توجیه داشته باشد، گالوانیزه و برخی سایزهای ورق سرد می‌دانند.در معاملات هفته گذشته میلگرد از 940 تومان در ابتدای هفته با همان نرخ به پایان هفته رسید، اما تیرآهن سایز 14، 4 هزار تومان، تیرآهن سایز 16 به بالا نیز تا 2 هزار تومان رشد کرد.


روزنامه دنیای اقتصاد